Zdrowie i Uroda

Jakie funkcjonalności powinno mieć oprogramowanie medyczne?

Jakie funkcjonalności powinno mieć oprogramowanie medyczne?

Oprogramowanie dla przychodni i innych placówek medycznych to jeden z kluczowych elementów związanych z cyfryzacją służby zdrowia. Cała dokumentacja medyczna ma bowiem zostać przeniesiona z przepastnych szaf na serwery. Według najnowszych doniesień, najpóźniej od 2018 roku mają funkcjonować elektroniczne recepty. Dlatego w każdej placówce niezbędny będzie zarówno dobrej jakości sprzęt i bezpieczne łącza internetowe, jak też efektywne oprogramowanie, które usprawni pracę przychodni.

Wystawianie e-recept

Jednym ze sztandarowych projektów realizowanych przez CSIOZ w ramach informatyzacji służby zdrowia jest system P1, czyli Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych. Pod tą zawiłą nazwą kryje się m.in. elektroniczna dokumentacja medyczna oraz portal e-Zdrowie. Do systemu P1 lekarz będzie wprowadzał m.in. e-receptę – zamiast tradycyjnego druczku pacjent otrzyma kod dostępu, na podstawie którego będzie mógł zrealizować e-receptę w aptece. Recepta będzie widoczna także na internetowej karcie pacjenta, razem z nazwiskiem lekarza oraz informacjami o stosowaniu przepisanego leku. Nie oznacza to jednak, że z gabinetów lekarskich od razu całkowicie znikną standardowe recepty w wersji papierowej – w niektórych przypadkach (np. na wizyty domowe) wydrukowanie recepty będzie niezbędne. Dobre oprogramowanie powinno zatem posiadać prosty w obsłudze moduł elektronicznych recept. Dodatkowo producenci oferują takie funkcje, jak baza leków czy automatyczne podpowiadanie poziomów refundacji leku.

Formularze i rozliczenia

Każdy lekarz wie, co to znaczy „papierkowa robota” – praca w przychodni to nie tylko leczenie pacjentów, ale także wypełnianie stosów dokumentów. Informatyzacja ma ułatwić tę część pracy lekarza i zminimalizować poświęcany na nią czas. W oprogramowaniu medycznym powinny zatem znaleźć się wszystkie niezbędne formularze i szablony dokumentów, którymi w intuicyjny sposób można zarządzać i elastycznie dostosowywać jej do potrzeb placówki medycznej. Drugą istotną kwestią dotyczącą formalności są rozliczenia. Producenci oprogramowania dla przychodni oferują zarówno moduły do rozliczeń z NFZ, dostosowane do aktualnych przepisów, jak też formularze do rozliczeń komercyjnych, np. dla badań czy zabiegów wykonywanych prywatnie.

Obsługa pacjentów w przychodni

Programy do obsługi przychodni mają zapewniać jej efektywniejsze funkcjonowanie i szybszą obsługę pacjentów. Dlatego dostawcy oprogramowania projektują też moduły do bieżącej obsługi pacjentów w przychodni. Na http://www.mediporta.pl/funkcje/ czytamy m.in. o terminarzach i harmonogramach wizyt, które można szybko modyfikować, a także o elektronicznych tablicach połączonych z eWUŚ, na których wyświetlają się informacje o stanie poszczególnych wizyt i liczbie oczekujących pacjentów. Warto przy tym pamiętać, że – aby oprogramowanie rzeczywiście spełniało swoją rolę – musi być dobrze dopasowane do wielkości i charakteru placówki.

Previous ArticleNext Article