Biznes

Na czym można zaoszczędzić w firmie?

Prowadzenie firmy wiąże się z wieloma wydatkami. Nawet bardzo niewielkie, jednoosobowe przedsiębiorstwa potrzebują sporych funduszy, aby sprawnie funkcjonować. Dlatego właścicieli firm często kusi, aby nieco na czymś zaoszczędzić. Co mogą oni zrobić, aby pewna kwota została w ich kieszeniach? I przede wszystkim: czy warto?

Program księgowy

Niektóre mikroprzedsiębiorstwa mają bardzo niewielkie dochody, a ich rozliczenie wydaje się nie być skomplikowane. Jeśli właściciel firmy ma podstawową wiedzę o ekonomii, rachunkowości i prawie podatkowym, zastanawia się pewnie, czy koniecznie musi zatrudniać specjalistę od tych spraw, czy może wystarczy mu program księgowy.
Są przedsiębiorcy, którzy decydują się na bycie swoim własnym księgowym. Wiąże się to ze sporym nakładem dodatkowej pracy. Trzeba bacznie śledzić wszelkie zmiany w prawie podatkowym, a także pilnować terminów rozliczeń. Oczywiście, znacznie pomoże nam w tym bossplus program księgowy, jednak ktoś musi pamiętać o wprowadzaniu do niego danych. Może to być zatem dobre rozwiązanie dla osób sumiennych oraz, przede wszystkim, posiadających odpowiednią wiedzę i umiejętności.

Dostawcy

Niektóre firmy funkcjonują na rynku od wielu lat i od początku swojej działalności korzystają z usług tych samych dostawców. Są sprawdzeni, pewni, niezawodni. Właściciel firmy czuje, że nie ma potrzeby ich zmieniać.
Warto jednak zapoznać się z ofertą konkurencji. Być może jest ona znacznie atrakcyjniejsza. Nie należy współpracować z kimś w biznesie jedynie z przyzwyczajenia. Oczywiście, porównywanie ofert i szukanie nowych dostawców jest dość czasochłonne i wymaga wysiłku, ale może za to skutkować zaoszczędzeniem sporej kwoty pieniędzy.

Lokal

W poszukiwaniu oszczędności może pomóc nam także przyjrzenie się, ile wynoszą nasze opłaty za wynajęcie lokalu. Być może od lat rezydujemy w tym samym miejscu z przyzwyczajenia, a tymczasem może się okazać, że równie dobry będzie dla nas na przykład mniejszy lokal, którego utrzymanie kosztować będzie mniej.
Pamiętajmy jednak, że taka zmiana może się wiązać z utratą niektórych klientów, którym nie będzie do nas po drodze. Przed przeniesieniem się koniecznie trzeba wyraźnie poinformować wszystkich klientów o nowej siedzibie firmy. Warto posłużyć się wtedy ulotkami z mapkami, które ułatwią ludziom dotarcie do nas.

Jeśli uważamy, że nasza firma generuje zbyt wiele kosztów, warto przyjrzeć się wszystkim wydatkom, które ponosimy w związku z jej prowadzeniem. Co kosztuje nas najwięcej? Co mogłoby kosztować mniej? Z jakiego ulokowania funduszy moglibyśmy zrezygnować?
Przed poczynieniem pewnych oszczędności, koniecznie trzeba także zastanowić się, czy na pewno się to nam opłaca. Program księgowy może nam zastąpić specjalistę tylko pod warunkiem, że mamy odpowiednią wiedzę i umiejętności. Mniejszy lokal w innym miejscu może będzie kosztował znacznie mniej, ale wiąże się z jego zmianą ryzyko utraty części klientów. Przed każdą zmianą, także tymi związanymi z oszczędnością, należy rozważyć więc wszystkie plusy i minusy decyzji.

Previous ArticleNext Article