Niesamowite właściwości chrzanu (całego lub tartego)

chrzan tarty

 

Jedzenie towarzyszy ludziom od zawsze. Wiadomo, że jeść trzeba, aby żyć. Co raz częściej słyszy się o tym, że nasze jedzenie, czyli dieta, powinna być odpowiednio zbilansowana, czyli dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników.

To, można by powiedzieć, pewnego rodzaju drogowskaz do bycia zdrowym i uniknięcia różnego rodzaju dolegliwości. Jednak jedzenie musi być też smaczne. Niedobrego pożywienia raczej nikt nie lubi, niezależnie czy jest ono zdrowe, czy też nie. Dlatego powinno być ono odpowiednio doprawione, przyprawione, ugotowane czy upieczone.

Co dodać do potrawy?

Przyprawy doskonale sprawdzają się w kuchni podczas przygotowywania posiłków. Dodają one doskonałego smaku i sprawiają, że danie smakuje wybornie, pod warunkiem, że użyjemy odpowiednio dobranych przypraw. Niektóre z nich mają dodatkowo zdrowotne właściwości. Jedną z takich przypraw jest właśnie chrzan. Chrzan jest rośliną z rodziny kapustowatych. W kuchni stosuje się chrzan tarty, a mianowicie starty korzeń chrzanu.

Świerzy korzeń chrzanu jest najsmaczniejszy i ma najwięcej zdrowotnych właściwości w porównaniu z chrzanem tartym dostępnym na sklepowych półkach. Smak chrzanu jest bardzo wyrazisty i ostry, a po jego spożyciu zdarza się, że lecą łzy. Nie jest to nic złego, wręcz przeciwnie – to bardzo dobry objaw. Z pewnością każdy, kto jadł w życiu świeżo starty korzeń chrzanu, zna charakterystyczne uczucie przeczyszczenia nosa.

Dlaczego nie warto sięgać po sklepowy chrzan w słoiku jeśli nie jest robiony według tradycyjnych receptur? Otóż naszpikowany jest różnego rodzaju konserwantami, których nie znajdziemy w samodzielnie startym w domu chrzanie. Konsumując chrzan ze słoika dostarczymy organizmowi niepotrzebnie składników takich jak mleko w proszku czy guma ksantanowa. Za to świeży korzeń chrzanu kupimy bez problemu na targu warzywnym i to za śmiesznie tanie pieniądze. Wybierając korzeń chrzanu, koniecznie należy zwrócić uwagę na jego jędrność, twardość, zapach i wygląd. Po przecięciu powinien natomiast być biały i wilgotny.

W czym pomoże to warzywo?

Jakie właściwości posiada chrzan? Otóż posiada on właściwości grzybobójcze, bakteriobójcze, moczopędne i przeciwreumatyczne. Ma także działanie przeciwwirusowe. Jest doskonałym naturalnym antybiotykiem, który spożywany naprzemiennie z czosnkiem potrafi zdziałać cuda.

Chrzan spożywany podczas posiłku na zastosowanie podczas kaszlu, anemii, zapaleniu oskrzeli, uciążliwym katarze, zaburzeniach trawienia, chorobach wątroby oraz dróg żółciowych. Wyjątkiem jest marskość wątroby, kiedy to chrzan tarty nie jest dobrym rozwiązaniem. Chrzan można też stosować zewnętrznie. Takie zastosowanie ma on podczas chorób reumatycznych czy nerwobólach. Zewnętrznie stosowany może być także kosmetykiem, który to wybiela skórę, usuwa piegi czy przebarwienia i sprawia, że skóra staje się delikatniejsza.

Trochę witamin

Chrzan tarty bogaty jest w prowitaminę A, szereg witamin z grupy B, witaminę C i D, sole mineralne takie jak fosfor, wapń, potas, siarka, magnez, żelazo czy mangan oraz naturalne substancje działające bakteriobójczo czyli fitoncydy. Warto też wspomnieć, że chrzan jest niskokaloryczny, co z pewnością ucieszy osoby przebywające na diecie. 100 g chrzanu zawiera tylko 74 kalorie. Warto więc spożywać tę „magiczną” roślinę, gdyż z pewnością nikogo nie utuczy, a zapewni cały szereg zdrowotnych właściwości.

Łatwiej zrzucać kilogramy

Chrzan dodawany do potraw pobudza wydzielanie soków trawiennych oraz wspomaga przemianę materii. Ma też doskonałe działanie na odporność. Warto więc spożywać go zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Chrzan tarty doskonale smakuje kiedy dodamy go do mięs, wędlin, jaj czy surówek. Świetnie smakuje w połączeniu ze świeżymi buraczkami, czyli tzw. ćwikła z chrzanem. Pasuje także do jabłek, ziemniaków, białego twarożku czy soku z cytryny. Doskonale poprawia ich walory smakowe, poprawia trawienie i zgodnie z zasadami zdrowego żywienia – dostarcza organizmowi soli mineralnych i witamin.

Ze względu na jego właściwości warto stosować syrop chrzanowy, która sprawdza się podczas infekcji, grypy, zapaleniu oskrzeli czy nieżytów górnych dróg oddechowych. Do jego przygotowania potrzeba tylko 4 składników – chrzanu, wody, miodu i soku z cytryny. Syrop stosuje się z ciepłą wodą. Może być podawany także dzieciom, ponieważ są to same naturalne składniki. Doskonałym pomysłem jest też przygotowanie antybakteryjnego masła chrzanowego. Pomysłów na spożywanie tej wspaniałej rośliny jest naprawdę całe mnóstwo. Wystarczy uruchomić wyobraźnię, kubki smakowe i można komponować naprawdę pyszne potrawy z użyciem chrzanu.